Kokoomuskynät

Luottamus poliitikkoihin romahtanut

Iltalehti uutisoi 2.12.2020 EVA:n tekemän kyselytutkimuksen tuloksia; 23% suomalaisista pitää poliitikkojen antamaa tietoa luotettavana, 52% pitää epäluotettavana. Luottamus poliitikkojen antamaan tietoon on pudonnut 25%-yksikköä kevään lukemista.

Luottamuksen romahduksella on selkeät syyt. Keskeisimpinä tulee mieleen:

1. Maskiviestinnän suoranainen tarkoitushakuinen virheellinen viestintä kevätkaudella maskien käytön hyödyttömyydestä ja vaaroista joka johti välikysymykseen eduskunnassa. Epärehellinen viesti jäi riippakiveksi hallitukselle ja sitä yritettiin tukea erillisellä STM:n selvitysprojektilla ja myöhemmillä selityksillä – ”maskeja ei ollut saatavilla”.
  2. Perustuslain vastaiset matkustuskiellot ulkomaille joista Ruotsin kanssa sovittiin erityisjärjestely että Pohjois-Ruotsin terveydenhoito säilyi suomalaisen henkilöstön osalta toimintakykyisenä. Myöhemmin selitettiin että kyseessä oli vain suositus ja muuten ”ei oltaisi saatuu liikkumisen riskejä vähennettyä”.
  3. Työllistämistavoitteet tälle vuodelle. Hallitus kertoo tekemillään toimenpiteillä luotavan lähes 30000 työpaikkaa. Hallitus tietoisesti pitää edellisestä kiinni ja välttää puhumasta toimenpiteistä jotka se teki heti hallituskauden alussa ja joilla se vähensi työllistymistä 30000:lla työpaikalla.
  4. Hallituskauden työllistämisohjelman mukaisessa 60000 uuden työpaikan luomisen tavoitteessa pysyminen ja muuttuneessa tilanteessa sen kasvattaminen 20000:lla työpaikalla on hallituksen tavoitteena. Hallituskauden tavoitteet on kuitenkin toteuttamis- ja toteutusmielessä venytetty vuodelle 2030, eli seuraava ja sitä seuraava hallitus saa hoitaa asian nykyhallituksen puolesta.
  5. Julkisen hallituksen kestävyysvajeen tasapainotus on myös hallitusohjelmassa, jokaan se ei ole ollut esillä viime aikoina. Koronaepidemiaan viitaten sen edellyttämien toimenpiteiden valmistelu on siirretty jonnekin tulevaisuuteen ja valtion velkataakkaa kasvatetaan useiden mielestä perusteettomasti ja hallitsemattomasti vihervasemmistolaisten poliittisten päämäärien tukemiseksi.
  6. Syksyn budjettiriihen alla hallitukselle esitettiin kysymyksiä kestävyysvajeen toimenpiteistä jolloin yhtenä eteenpäin vietävänä toimenpiteenä vajeen pienentämiseksi referoitiin 2 miljardin säästöä lisääntyvistä kustannuksista soteuudistuksen toteuttamisella. Budjettiriihen jälkeen todettiin vaisusti että kustannukset lisääntyvät parilla miljardilla, mutta tavoitteena onkin palveluiden ja hoitoon pääsyn parantaminen.
  7. Oikeuskansleri on puuttunut hallituksen virheisiin ja puutteisiin kansalaisille tiedon saannin puutteisiin eduskunnalle laivalmisteluissa.

Ja listaa voisi jatkaa…

Luottamus perustuu avoimuuteen ja rehellisyyteen joka ei tunnu olevan Keskustan tukeman vihervasemmistohallituksen arvomaailman mukaista.